iklan

Thursday, August 9, 2012

KUIH TRADISIONAL kg Chenor

Salam
terjah rumah makcik sorang tu
dia duduk dekat ngan rumah peninggalan arwah tok
tersegam indah lagi rumah tok koi niiii........



sebenarnya tujuan pergi ke Chenor ni
nak tengok satu warga tua yang menghasilkan
kuih tradisional secara tradisional
menggunakan alatan tradisional
dan RASE nya pun tradisional juga
memang sedap...

ini lah kuih yang dimaksudkan
KUIH BADAK BERKUBANG

DAN
KUIH PEPENA

dari perbualan dengan owner
mereka menghasilkan hampi 1800 keping kuih tersebut
SEHARI untuk dijualkan di pasar ramadhan
yang tidak berapa besar pun
hanya ada lebih kurang 10 buah gerai sahaja
maklum laaaaa kampung saje

tapi kalau tempat kecil pun 
kuantiti jualan sampai 1k kira kuih ni sedap la jugak
anggaran 1 keluarga membeli 5 keping
1000 / 8keping = kira2 125 keluarga la yang beli
ANGGARAN sahaja...

Nak dikatakan 
disebabkan KEASLIAN ORI nya kuih
pembuatan kuih
jadi orang2 yang tau rasa kuih original
akan datang mencari kuih ni pada penjual tersebut
ini lah keaslian nya

PERIUK KUKUS / DAUN PISANG

DAPUR KAYU API

KAYU API TANPA TONG GAS


Jadi kalu jual donut, karipap, kuih telur, kuih lapis
sah-sah kuih moden la jugak
jadi kuih2 tersebut hari biasa boleh dapat
alik-alik buat banyak tak habis sok jual semula
kalo ye pun nak untung bulan ramadhan yang berkat ni
biarlah untung yang berkat jugak

ATTENTION
Tok ni Owner dia
RESEPI BONDA

mereka juga mengambil tempahan yang banya
TAPI kena bagitahu AWAL 
kerana semuanya TRADISIONAL
jadi bahan bahannya pun 
perlu masa untuk mendapatkannya
wokeh 
selamat hari raya 

nanti citer lagi

ENTRY LAMA terjah sini
HONDA CITY CABRIO 
VOLKSWAGEN
HONDA EG
HONDA CRX
CRV
ACCORD




1 comment:

Mira Adzlia said...

bkn senang zmn skang nk cri kuih tradisi..tmbh2 yg cmni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...